یزدفردا: محققان می‌گویند با استفاده از پت اسکن به شیوه‌ای ساده‌تر و مؤثرتر می‌توان سرطان روده را تشخیص داد و روی آن مطالعه کرد.

به گزارش یزدفردا: دانشمندان در پژوهشی تازه به روش‌هایی برای تشخیص بیماری سرطان روده دست یافته‌اند که در آن نیازی به شیوه‌های تهاجمی نمونه‌برداری نیست. در این روش‌ها از برش‌نگاری با گسیل پوزیترون یا به اختصار پت اسکن استفاده می‌شود.

به‌گزارش گاردین، محققان دانشگاه گلاسگو و مؤسسه تحقیقات سرطان اسکاتلند دریافته‌اند که تصویربرداری از طریق توموگرافی با گسیل پوزیترون (PET) به پزشکان اجازه می‌دهد تا تمام روده را بررسی کنند و حتی روی تومورهایی که ممکن است درون بدن وجود داشته باشد، مطالعه انجام دهند.

در پت اسکن تصویری سه‌بعدی از داخل بدن ایجاد می‌شود و محققان باور دارند که با چند بار تصویربرداری در فرایند درمان، می‌توانند به‌شیوه‌ای مؤثرتر وضعیت بیماری را تحت نظر داشته باشند.

تشخیص سرطان روده از طریق پت اسکن بدون نمونه‌برداری‌های تهاجمی

دکتر «دیوید لوئیس» از مؤسسه تحقیقات سرطان اسکاتلند و دانشگاه گلاسگو که رهبری این پژوهش را برعهده داشته است، می‌گوید: «تصویربرداری PET می‌تواند جایگزینی نویدبخش با قابلیت مطالعه کلیت وضعیت سرطان باشد و به ما اجازه دهد تومورها را در شرایطی که درحال رشد هستند، با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.»

دانشمندان در این مطالعه از داده‌های ژنتیکی موجود پیرامون سرطان روده استفاده کردند تا با تصویربرداری PET به تشخیص خصوصیات گوناگون تومورها بپردازند. آن‌ها توانستند چندین نوع سرطان روده را در موش‌ها براساس ژن‌شان تشخیص دهند.

دکتر «کاترین الیوت»، مدیر تحقیقات مؤسسه تحقیقات سرطان بریتانیا در این باره می‌گوید: «یافته‌های تیم مؤسسه تحقیقات سرطان اسکاتلند و دانشگاه گلاسگو فرصتی هیجان‌انگیز را فراهم می‌کند تا شیوه تشخیص و نظارت بر سرطان روده را بدون جراحی تهاجمی متحول کنیم، ریسک‌ها را کاهش دهیم و خروجی‌های بهتری برای بیماران به‌دست آوریم. تصویربرداری PET در رویکرد آتی ما در زمینه تشخیص این بیماری ابزاری حیاتی محسوب می‌شود.»

خیریه Bowel Cancer UK می‌گوید در بریتانیا از هر 15 مرد یک نفر و از هر 18 زن یک نفر در مقطعی از زندگی خود با این بیماری درگیر می‌شوند.

نتایج پژوهش حاضر در مجله علمی Clinical Cancer Research منتشر شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا